keskiviikko 24. elokuuta 2016

Viimeiset palat Latviasta

Blogin päivittäminen on ollut lähiaikoina omassa mittapuussani melko heikkoa. Olen voinut olla useita päiviä avaamatta konetta. Onneksi alkaa koulu, niin tulee taas tehtyä enemmän blogijuttuja aamuisin ennen koulua. Halusin nyt kumminkin kertoa viimeiset palat Latvian reissusta. Kerroin erikseen Vanhasta kaupungista ja kasvitieteellisestä. Eli nyt tulee muuten koko reissu lyhykäisyydessään.

Ennen lentoa mentiin kaverini kanssa loungeen syömään ja juomaan. Oli aikas ihanaa istuskella ihan rauhassa ja nauttia gin tonicista. Gt on yksi lempijuomistani, eli reissu alkoi melko hyvin. Latviassa olimme perillä viiden aikaan. Lentokentällä meitä oltiin vastassa nimikyltin kanssa. Aikas hauskaa, eipä ole ennen käynyt noin. Meidät saatettiin taksiin ja taksi vei meidät yliopistolle. Yövyimme siis yliopistolla sijaitsevassa asuntolassa.

Helsingin lentokentällä en vielä edes tiennyt missä yövymme. Lähdin reissuun sillä meiningillä että opiskelmaan mennään jotain lakiin liittyvää ja loput jutut selviää kyllä. Isäni oli niin helpottunut lentokentällä kun kuuli edes sen missä yövymme ja mitä Latviassa tapahtuu.

Saavuttuamme yliopiston asuntolalle, laitoimme tavarat paikoilleen ja lähdimme tutustumaan kaupunkiin. Kävimme syömässä kaupungilla ja kiertelemässä hieman paikkoja.

Opetusta oli arkisin yhdeksästä tai kymmenestä aamulla iltapäivä neljään. Aina luentojen jälkeen otimme nopeasti taksin alle ja lähdimme kaupunkiin. Mielestäni oli kivaa kun muutkin olivat innostuneet liikkumisesta. En olisi kestänyt jos olisi tarvinnut olla vain asuntolassa kaikki illat.

Jonain iltana käytiin katsomassa leffaa. Ensin käytiin 5D-leffassa. Vitsit se oli hauska kokemus! Sen jälkeen mentiin ihan normaaliin 3D-elokuvaan.  Leffasali oli hieman isompi verrattuna siihen mihin olen tottunut. Leffasalista löytyi 600 paikkaa. Katsottiin Tarzan-leffa ja vaikken ymmärtänyt siitä ihan kaikkea, jaksoin istua koko ajan paikoillani. Yleensä kesken leffan alan katsomaan puhelintani tms. En vain pysty keskittymään mikäli leffa on tylsä.

Löydettiin myös hyvä ravintola erään ostoskeskuksen katolta. Oli niin ihana viettää perjantai-iltaa hyvän ruuan ja kivojen ihmisten sekä upeiden maisemien parissa. Nautittiin kattoterassilla myös yhdet drinkit. Ne olivat hieman vahvemmat kuin mihin on Suomessa tottunut.

Ensimmäisen viikonlopun lauantaina, meillä oli koulun järjestämä retki. Meille siis kerrottiin että käymme katsomassa linnaa ja sitten meillä on 8 kilometrin vaellus. Noh, homma ei ihan mennyt niin ja lopulta siitä tuli reissun kauhein asia! Käytiin aluksi katsomassa linnaa ja se oli ihan kivaa. Sen jälkeen lähdettiin sinne vaellukselle. Ensinnäkin se oli ihan metsässä! Keskellä ei mitään. Siellä ei ollut mitään polkuja vaan rämmittiin heinikon seassa joka oli toisinaan paljon korkeampaa kuin itse olen. Sitten siellä oli sellaisia mäkiä joita piti mennä ylös ja alas. Välillä pudostusta ja nousua oli jopa 20 metriä. Koko ajan oli kauheaa tasapainoilua ja varomista ettei kaadu.

Toisilla oli varustuksena puvunkengät ja kauluspaita. Ei siis ihan osattu odottaa tollaista! Onneksi itse olin edes varautunut hieman paremmin. Silti varustukseni ei ollut tarpeeksi sopiva tuollaiselle retkelle. Silti ketään ei ollut varustautunut siten kun tuo retki olisi vaatinut. Ainiin tärkein unohtui lopulta rämmittiin, kiduttiin ja oltiin ärsyyntyneitä 17,4 kilometrin matkan. En mene enää ikinä metsään!

Lauantain retkestä huolimatta tapahtui muuten kivoja juttuja. Syötiin joka päivä hyvin ja naurettiin joka päivä niin paljon että vatsalihaksiin sattui. Oli ihana nähdä ja kokea kaikkea uutta!

Jonain päivänä käytiin yliopiston järjestämänä Latvian parlamentissa. Wow se oli hulppea paikka! Voisin asua tuollaisessa paikassa. Ylläolevasta huoneesta voisi tulla vaikkapa tee- ja GT-huone.

Tuolla oli joka paikassa niin ihanat istutukset. Rakastan kukkia ja oli niin ihanaa kun niitä oli kaikkialla. Innostuinkin ostamaan tuolta monta kukkamekkoa. Suomesta on kauhean vaikea löytää värikkäitä mekkoja, mutta tuolla oli kaupat täynnä sellaisia.

Reissulla kiva kokemus oli vierailu Korkeimmassa oikeudessa. Yliopisto oli järjestänyt kivasti ohjelmaa ja vierailuita eri paikkoihin. Käytiin myös vankilassa, joka oli mielenkiintoinen kokemus. Olin ihan innoissani siellä! Mentiin sinne yhtä bussilinjaa pitkin ja kuulin myöhemmin, kuinka se on Riikan vaarallisin bussilinja, Siellä siis tapahtuu eniten ryöstöjä. Onneksi kuulin sen vasta jälkikäteen. En tainnut ihan sopia joukkoon pinkin mekon ja Vuittonin kanssa. Olin kuin mikäkin huutomerkki, että kannattaa ryöstää. Onneksi silti matkustettiin päivällä, niin mitään pahaa ei tapahtunut.

Yliopiston kanssa käytiin myös iltaretkellä Jurmalassa. Olen niin paljon kuullut tuosta paikasta, eli innolla odotin millainen paikka on. Jurmala oli tietyllä tapaa pieni pettymys. Se oli tavallinen ranta, jossa oli ihan liikaa kaikkia härpäkkeitä ja toiminnallisia juttuja, Siellä oli paljon juottoloita ja ravintoloita. Lisäksi oli muun muassa trampoliinia, vesijettiä, liukumäkeä ja lentopalloa. Jurmalassa kävi pieni vahinko kun onnistuin eksymään. Lähdin käymään muiden kanssa katsomassa lentopallokenttää ja sitten oli tarkoitus mennä toisten kavereideni luokse. Noh, lopulta kävelin sellaiset kuusi kilometriä. Tuli ainakin hyvä iltalenkki ja nähtyä rannan monet mahdollisuudet.

Kun viimeiset päivät oli käsillä, oli melko haikea olo. Kaksi viikkoa meni niin nopeasti ja oli super kivaa. Onneksi tuolla oli niin kiva porukka, sillä ilman sitä reissu ei olisi ollut näin onnistunut. Lähtiessä tapahtui pikku vahinko. Innostuin ostelemaan paljon mekkoja ja kosmetiikkaa. Kun lähdin reissuun oli tavaraa mukana 16 kiloa. Kun tulin oli tavaraa mukana hieman yli 40 kiloa. Kävin ostamssa uuden matkalaukun ja lisäksi sain osan tavaroista muiden laukkuihin! Huh ei tullut ylimääräisiä maksuja! Nyt ainakin omistan myös käsitavaramatkalaukun.

Oli niin ihanat kaksi viikkoa! Ihmiset teki tuosta reissusta ihan huipun! Opetus oli mielenkiintoista ja Riika oli ihana kaupunki<3

1. Superihania kuvia ja oot vaan niin nättimys <3

2. Voii miten ihania kuvia<3 Tuttu juttu toi matkatavaroiden lisääntyminen reissussa :'D Onneks et joutunut maksamaan lisäkiloista, ne on niin hullun kalliita!

1. Katoin etukäteen netistä niin tuli halvemmaksi ostaa kokonaan uusi laukku, kun että olisi maksanut lisäkiloista hinnan :D

3. Oi kivoja kuvia!:)) ja kuulostaapa kivalta kaikki!:)