perjantai 16. syyskuuta 2016

Asulla asiakaspalvelua?


Olet aamulla panostanut ulkonäköösi erittäin paljon. Lähdet kiertelemään kauppoja. Yhtäkkiä yhdessä liikkeessä sinua ei edes tervehditä. Liikkeeseen seuraavana astuva leidi saa heti ystävällisen tervehdyksen. Jäät vain ihmettelemään suu auki, miksi hän sai heti palvelua, mutta sinua ei edes tervehditty.

Pitkästä aikaa on tulossa mielipidepostausta. Tällä kertaa aiheena on asiakaspalvelu ja se, miten vaatetus vaikuttaa siihen toisinaan. Toisissa liikkeissä olen huomannut isonkin eron vaatetuksen ja asiakaspalvelun yhtälöstä.


Kerran menin yhteen liikkeeseen ihan normivaatteissa Longchampin laukku olalla. Olisin halunnut tilata yhden laukun liikkeeseen, josta olisin voinut ostaa sen. Liikkeeseen mennessäni minulle ei edes moikattu. Asiaani kommentoitiin niin, että ei onnistu. Asiaa ei selitetty sen enempää ja lähdin pois paikalta. Boikotoin liikettä vastaan kolme kuukautta, kunnes tuli pakko tilanne ja sinne oli mentävä. Tällä kertaa olin pukeutunut mekkoon ja käsivarsilla lepäsi Louis Vuittonin Alma. Sain asiakaspalvelua heti. Sain myös tilattua haluamani laukun heti. Kun menin kuukauden päästä hakemaan saapuneen laukun, kerroin aiemmasta kokemuksestani. Sanoin myös ihan suoraan, että on kumma kuinka asu vaikuttaa tässä liikkeessä siihen, saako asiakaspalvelua vai ei.


Mielestäni on ihmeellistä huomata, miten asiakaspalvelun laatu muuttuu samalla kun asu vaihtuu. Valitettavaa mutta totta, sillä rahatilanteeni pysyy täysin samana, olin sitten pukeutunut jätesäkkiin tai catwalk-vaatteisiin. Mielestäni liike aliarvio asiakkaansa pahasti, mikäli antaa pukeutumisen vaikuttaa siihen antaako hänelle asiakaspalvelua vai ei. Pukeutuminen kertoo jotain ihmisestä, mutta rutiköyhä voi pukeutua kuin överirikas ja överirikas voi pukeutua kuin rutiköyhä.


Mielestäni on surullista, kuinka ulkoisenolemuksen annetaan vaikuttaa asiakaspalveluun. Jokainen asiakas tulisi ottaa varteenotettavana, miksi hän muuten olisi edes astunut sisään liikkeeseen? Itse vältän liikkeitä joissa ulkonäkö vaikuttaa asiakaspalveluun. Aina ei vaan jaksa panostaa ulkonäköön ja myös liikkeissä tämä tulisi ymmärtää. Rahat eivät haihdu rahapussista sillä hetkellä kun ei jaksa laittautua. Rahaa ei myöskään tule sinne pussiin yhtään enempää, vaikka olisi laittautunut viimeisen päälle.

4 kommenttia:

  1. Omalle kohdalle ei ole tällaista osunut, mutta paljon olen kuullut asiasta... Kuulemma Della Marga tekee tätä paljon

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen kuullut samaa, mutta omaa kokemusta asiasta ei ole, sillä en ole ikinä käynyt siellä:)

      Poista
  2. Siis tuo on kyllä niin surullista, mutta totta! Mä en oo koskaan käynyt Louis Vuittonin liikkeessä juurikin siitä syystä, että en tiedä kuinka muhun suhtauduttais siellä.. Oon kuullut monelta ihmiseltä samoja juttuja! :-|

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei :/ Mitä olen katsonut siellä, niin jokaiselta liikkeeseen sisäänastuva tervehditään ja kysytään tarviiko apua :) Olen silti voinut aina osua siinä kohtaa paikalle kuin näin tehdään:D

      Poista

Kiitos kommentistasi!<3