keskiviikko 26. heinäkuuta 2017

Kuinka paljon yrittäjän tarvitsee sietää?


Tänään vietin pitkästä aikaa vapaata aamua, sillä ensimmäinen meno oli vasta kahdeltatoista. Ehdein aamulla nauttimaan mansikoita ja kermavaahtoa, mikä ihana tapa aloittaa aamu... Kunnes avasin Facebookin...

Aamulla Facebookia selailessani en voinut olla lukematta Turkulaisen ravintola Aunen päivitystä ja siihen tulleita kommentteja. Luin eilen kommenteista jo osan läpi, mutta se mistä järkytyin oli se, kuinka ihmiset kirjottivat yrityksen sivuille. Jos joku ei ole vielä törmännyt ravintolan päivitykseen, niin se oli seuraavanlainen:

" Arvoisat asiakkaamme!
Olemme saaneet viime päivinä kysymyksiä liittyen imettämiseen ravintolassamme.
Aune on ravintolana vielä uusi, mutta olemme toimineet ravintola-alalla pitkään. Vuosien saatossa olemme saaneet lukea ja kuulla lukuisia palautteita koskien imettämistä ravintolassa. Vaikka kyseessä on maailman luonnollisin asia, palautteissa on yleensä kerrottu, etteivät ihmiset haluaisi nähdä imettämistä ruokaillessaan. Iso osa kanssaruokailijoista tuntee olonsa tällöin kiusaantuneeksi.
Aihe on kaikkea muuta kuin helppo, emmekä halua pahoittaa kenenkään mieltä. Rakastamme lapsia ja arvostamme suuresti äitejä, mutta ravintoloitsijoina koemme, että meidän on pitänyt löytää kompromissi, jonka avulla kukaan ei tuntisi meillä ruokaillessaan oloaan epämukavaksi tai häkeltyneeksi.
Tästä syystä olemme rakentaneet erikseen imetyspaikan äideille WC:n yhteyteen. Siististä ja tilavasta huoneesta löytyy imetyspaikka käsinojallisella tuolilla, jossa vauvan ruokinta sujuu viihtyisästi.
Ymmärrämme, että osa ihmisistä ei tästä pidä. Vakuutamme imetystilan olevan kuitenkin ns. perinteistä ravintolan vessaa askeleen verran edellä. Tilanne ei toki ole ideaali, mutta tämän ratkaisun olemme kuitenkin kokeneet meidän ravintolaympäristömme kannalta järkevimmäksi.
Pahoitteluja äideille ja heidän rintaruokittavilleen lähetellen,
Irina ja Janne, Ravintola Aune" (lainattu Aunen Facebook-sivuilta)


Mielestäni ravintola esitti asiansa ystävällisesti. He ovat saaneet muilta palautetta, johon kuuluu luonnollisesti reagoida. Ravintola ei selvästi ole mikään koko perheelle tarkoitettu Ikea-ravintola tai Rax. Tämä tulee jo ilmi ruokailupöytien määrästä ja siitä ettei ole syöttötuoleja.  Sen sijaan en ymmärrä niitä ihmisiä, jotka arvostelevat ravintolan huonoksi tämän linjauksen vuoksi. Mielestäni on törkeää, että yrittäjää solvataan ja haukutaan heidän palautteeseen reagoinnin vuoksi. Ihmiset jotka eivät ole edes käyneet ravintolassa, arvostelevat ravintolan yhdellä tähdellä, yhden linjauksen vuoksi.

Haha kuvat ei ihan sovi tähän avautumispostaukseen, mutta kun kerrankin oli kaunis aamupala :D
Monet sotajalalle nousseet mammat eivät välttämättä ajattele, mitä heidän suutuspäissään kirjottama kommentti aiheuttaa yritykselle. Yritys saattaa menettää sitä varten asiakkaita, jolloin se vaikuttaa koko yrityksen menestymiseen. Yrityksen menestyminen taas vaikuttaa muun muassa valtion saamiin verotuloihin. Ja täytyy muistuttaa että näistä veroista maksetaan myös paljon lapsiin liittyviä kuluja (mm. päiväkodit, koulut ja lääkärit) Kyseessä on kuitenkin jonkun toimeentulo. 

2 kommenttia:

  1. Itse pidän vielä kyseistä ravintolasta, kun siellä otettiin erittäin hyvin huomioon erikoisruokavalioni! Harmittaa tuollainen lynkkaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa että ravintola huomioi tuollaisen asian :) Ja tuo lynkkaus on niin ärsyttävää :/

      Poista

Kiitos kommentistasi!<3